„töö on vaheldusrikas, kõik päevad on erinevad“

„kiire tempoga dünaamiline töökeskkond“

„oleme nagu üks suur pere“

Need väljendid kõlavad pealtnäha kutsuvalt, ent sageli on tegu nö punaste lippudega, mis vihjavad, et tegelik töö võib olla hoopis midagi muud – läbipaistmatud ootused, ebamäärased ülesanded või tööjaotus, kus kõik peavad tegema kõike.

Financial Times’i hiljutises artiklis „The red flags lurking in job advertisements“ tuuakse välja, et mitmed töökuulutustes kasutatavad positiivsed fraasid varjavad sageli kaost töökorralduses, ülepinge normaliseerimist või kultuuriprobleeme. Ka eufemistlikud väljendid nagu „hea pingetaluvus“ või „sisemine motivatsioon“ on muutunud sagedasemaks. Selle üheks põhjuseks peetakse AI kasutamist – kui töökuulutus koostatakse tehisaru abil ilma inimliku filtrita, kipuvad klišeed ja tühjad fraasid korduma.

“Ükski päev ei sarnane teisega”

Tööandja mõte: “Meie töö on mitmekesine, rutiini ei teki”

Kandidaadi tõlgendus: “Tööülesanded on segased, prioriteedid muutuvad pidevalt”

Alternatiiv: „Töö hõlmab nii klientidega suhtlemist kui arendusprotsessi panustamist – Sinu tööpäevad on eriilmelised, aga eesmärgid ja ootused selgelt määratletud.“

Kuulutused, kus töö sisu on täpselt lahti kirjutatud, köidavad enim kandidaate, kes tõesti sobivad.

“Anna endast 110%”

Tööandja mõte: “Ootame pühendumust ja entusiasmi”

Kandidaadi tõlgendus: “Ületunnid ja eneseületamine on norm”

Alternatiiv: „Hindame professionaalset suhtumist ja pakume tuge, et saaksid oma töö hästi tehtud.“

FT artiklis viidatakse Michael Page’i uuringule, mille kohaselt ligi veerand töötajatest võtab esimestel töökuudel endale lisakohustusi, mis viivad sageli ületöötamiseni.

„Kiire tempoga keskkond”

Tööandja mõte: “Meie juures ei hakka igav”

Kandidaadi tõlgendus: “Protsessid on puudulikud, stress on pidev, prioriteedid kaovad”

Alternatiiv: „Töö tempo võib kohati olla kiire – meeskond on Sulle toeks ja eesmärgid on selgelt sõnastatud.“

Start-up sektoris on see väljend muutunud nii tavaliseks, et paljud kandidaadid tajuvad seda juba hoiatuse, mitte väärtusena.

“Meil on nagu pere”

Tööandja mõte: “Meeskond on soe ja toetav”

Kandidaadi tõlgendus: “Siin pole piire, ootused võivad olla ebamõistlikud, konflikte lahendatakse isiklikul tasandil”

Alternatiiv: „Hoiame kokku, tegutseme ühise eesmärgi nimel, samas väärtustame töö ja eraelu tasakaalu.“

TööElu blogi tõi 2025. aasta alguses välja, et see fraas on üks levinumaid põhjuseid, miks kandidaadid muutuvad töökuulutuse suhtes skeptiliseks – eelkõige otsitakse ju usaldusväärset töösuhet, mitte emotsionaalsete sidemetega “perekonda”.

„Sisemine motivatsioon“

Tööandja mõte: “Töö on iseseisev”

Kandidaadi tõlgendus: “Ülesanded on ebaselged, juht puudub”

Alternatiiv: „Saad oma rolli paljuski ise kujundada, toetame Sinu iseseisvat töötamist selgete eesmärkide ja regulaarse juhendamisega.“

Miks need „lipud“ on olulised?

Kandidaat peaks saama teha informeeritud otsuse, kas töökultuur, ülesanded, arenguvõimalused jm haakuvad tema ootustega tulevasele töökohale.

  • CV Online’i 2023.a uuringu tulemused näitasid, et 78% töötajatest on viimase kuue kuu jooksul kogenud tööstressi ja 72% kogesid läbipõlemist.
  • McKinsey 2022.a uuringus leiti, et toksiline töökeskkond on tugevaim läbipõlemise ja töölt lahkumise ennustaja.
  • Harvard Business Review tuletas hiljutises artiklis meelde, et sageli ei lahku töötajad mitte palga pärast, vaid kuna neil puudub tähenduslik töö, selged arenguvõimalused ning juhid ja kolleegid, kes neid väärtustavad.

Seega, töökuulutust koostades:

  • ole aus ja konkreetne – kirjelda selgelt, mida töötaja selles rollis päriselt tegema hakkab
  • näita, millist tuge tööandja pakub (mentorlus, koolitused, ressursid)
  • väldi müügilauseid, mis kõlavad hästi, aga ütlevad vähe
  • jälgi sooneutraalset ja kaasavat sõnakasutust
  • AI-d kasutades veendu, et kuulutus peegeldab ettevõtte tegelikku kultuuri ja ootusi

Töökuulutus ei pea kõlama nagu reklaam – see peab kõlama nagu kutse päris tööle. Kandidaadid oskavad lugeda ridade vahelt ja märkavad, kui sõnad ei vasta tegelikkusele. Kui tekst kõlab liiga turunduslikult, võib see olla punane lipp, mitte roheline tuli.

Autor: Külli Sepnik, Talendikogemuse spetsialist

Refereeritud artikkel: Emma Jacobs „The red flags lurking in job advertisements“ FT 10.09.2025 Sügis 2025