
Iga organisatsiooni jaoks on mentorprogrammide investeeringutasuvuse (ROI) tõestamine oluline. Organisatsioonisisesed mentorlusprogrammid pakuvad nii käegakatsutavat kui mittemateriaalset kasu. Positiivne mõju on sageli nähtav osalejate tõusnud enesekindluse, karjääri edenemise või tugevnenud suhtevõrgustiku näol organisatsioonis. Kuid oluline on ka programmi mõju kvantitatiivne mõõtmine.
Miks mõõta mentorluse ROI-d?
Programmi mõju kvantitatiivsete näitajate esiletoomine aitab:
- Tagada mentorprogrammide jätkuv rahastamine ja toetuse saamine.
- Näidata seost ärieesmärkide saavutamisega, näiteks talentide seotust organisatsiooniga ja nende oskuste täiendamist.
- Näidata seost töötajate kaasatuse ja rahuloluga.
- Selgitada programmi nüansid, mida oleks vaja muuta või täiendada.
Peamised mõõdikud ROI hindamiseks
- Kaasatus. Kaasamine tugevdab pühendumist ja tõstab rahulolu – nende hindamine enne ja pärast programmi. NPS (Net Promoter Score) rakendamine, et teha kindlaks, mis on töötajate poolt antav soovitusindeks oma organisatsiooni osas.
- Personali püsivus (vähene voolavus). Mentorlus võib suurendada töötajate kuuluvustunnet ja lojaalsust oma tööandjale. Siinjuures võib võrrelda programmis osalenud ja mitteosalenud töötajaid.
- Rahulolu juhtimisega. Seda võib mõõta organisatsiooni juhtimisindeksi väljatoomise abil. Kui juhid läbivad mentorikoolituse, siis on võimalik, et tõuseb ka rahulolu juhtimisega.
- Mentorlusega seotud kulude vähenemine. Kui organisatsioonis on koolitatud piisav hulk mentoreid, saab välja arendada enda sisemise mentorlussüsteemi, kus enam pidevat pikka väljaõpet ei vajata, piisab täiendkoolitustest.
- Oskuste arendamine. Võib mõõta näiteks, kui palju programmi läbinutest saab edutuse ja tõuseb karjääriredelil või on märgatavalt tõstnud enda oskuste taset.
- Programmis osalemine ja osalenute rahulolu mõõtmine. Siin võib välja tuua programmi kandideerinute (konkurss, et programmi pääseda) ja programmi lõpuni läbinute/katkestanute numbrid.
Lisaks kvantitatiivsetele mõõdikutele on oluline jagada emotsiooniga pikitud osalejate lugusid. See võib olla mõne mentee karjääri edenemise edulugu, lugu mentori enesearenguteest ja uutest oskustest juhina, organisatsioonisisese koostöövõrgustiku olulisusest eesmärkide saavutamisel, vmt.
Mentorprogrammide mõju on võimalik mõõta. Mentorluse edendamine organisatsioonides aitab saavutada organisatsiooni strateegilise eesmärke, suurendada seotust tööandjaga ja tõsta töötajate rahulolu juhtimisega. Eestis on mentorprogrammide mõju mõõtnud ja juhtimisindeksi tõusuga seostanud näiteks Ericsson Eesti, kes on mentorlust juurutanud juba alates aastast 2010.
Algallikas „The Return of Investment (ROI) of Mentoring/How to Demonstrate Value“/Art of Mentoring
Autor: Tiiu Allikvee – Fontes / Mentorluse valdkonna juht