
Kuidas saada selget pilti oma arenguvõimalustest ja -vajadustest juhina? Kuigi otsese juhi tagasiside on hindamatu ja väga vajalik, ei pruugi see alati anda kogu vajalikku ülevaadet. Meeskonnas töötades puutume igapäevaselt kokku kolleegide, tiimiliikmete, koostööpartnerite ja klientidega – kõik nad omavad unikaalset perspektiivi meie tegevusele ning võivad märgata olulisi detaile, mis aitavad juhtidel saada täiuslikumat pilti oma rollist ja arenguvõimalustest. 360º tagasiside meetod pakubki võimalust saada väärtuslikku tagasisidet kõigilt nendelt osapooltelt.
Läbiviidud uuringud, milles on analüüsitud edukate ja keskpäraste ettevõtete töötajate arendamise lähenemisi, on näidanud selgelt, et ettevõtted, mis väärtustavad oma juhtide pidevat arengut, saavutavad märkimisväärselt paremaid tulemusi. Edukaimad organisatsioonid on välja töötanud põhjalikud arenguprogrammid juhtidele, ja 90% neist organisatsioonidest kasutab kompetentsimudeleid, mis aitavad juhte hinnata ja arendada sihipäraselt. Veelgi enam, 57% ettevõtetest kasutab juhtimispotentsiaali tuvastamiseks ja juhtide kompetentside hindamiseks 360º tagasiside meetodit – tõendades, kui oluline on mitmekülgne ja struktureeritud tagasiside juhtide jaoks.
360º tagasiside eelised ja väärtus organisatsioonile
360º tagasisidet võib käsitleda kui mitmekülgset arengutööriista, millel on korraga hindamis-, arendus- ja motiveerimisfunktsioon. Selle kõige suurem väärtus seisneb selles, et see loob tervikliku pildi juhi oskustest ja käitumisest, kuna tagasiside kogutakse laiemalt kui lihtsalt otseselt juhilt. See tähendab, et juhid saavad vaadata end kõigi olulisimate koostööpartnerite silmade läbi: otsene juht, kolleegid, tiimiliikmed ning tihti ka organisatsioonivälised koostööpartnerid ja kliendid. Kui kaasatakse kliendid, räägitakse isegi 450º tagasisidest – mis omakorda rõhutab veelgi meetodi laiaulatuslikkust.
Kuid milles seisneb 360º tagasiside peamine väärtus?
Esiteks, see suurendab eneseteadlikkust – juhid näevad selgemalt, kuidas nende käitumist ja tööd tajuvad erinevad huvigrupid. See aitab mõista nii tugevusi kui ka arenguvõimalusi, mis võivad jääda märkamata ainult otsese juhi tagasiside põhjal. Näiteks võib juht saada selgust, millised oskused, nagu efektiivne kommunikatsioon või meeskonna inspireerimine, vajavad edasist arendamist. Samal ajal näitab tagasiside sageli ka seda, milles juht on juba tugev ning mida tuleks veelgi enam rakendada.
Teiseks, 360º tagasiside aitab kaasa organisatsiooni kultuuri ja koostöise õhkkonna arendamisele. Kui töötajad teavad, et nende arvamust kuulatakse ja väärtustatakse, suureneb motivatsioon ja kaasatus. Lisaks loob see läbipaistvama keskkonna, kus pidev õppimine ja areng on väärtustatud. See aitab kaasa ka usalduse tekkimisele, kuna tagasiside andmine ja saamine muutub tavapäraseks ning ei ole seotud ainult kriitiliste situatsioonidega.
Kolmandaks, 360º tagasiside võimaldab organisatsioonil sihipäraselt juhte arendada. Tagasiside kokkuvõtted toovad välja konkreetsed käitumis- ja kompetentsivaldkonnad, mis vajavad arendamist. See omakorda võimaldab koostada isikupärastatud arenguplaani ning suunata koolitusi ja teisi arendustegevusi vastavalt konkreetsetele vajadustele. Lisaks on võimalik jälgida edusamme pikema perioodi vältel, korrates hindamist regulaarselt ja seades uusi eesmärke.
360º tagasiside rakendamine ja edutegurid
Kuigi meetod on suhteliselt lihtne – küsimustiku koostamine ja tagasiside kogumine olulistelt koostööpartneritelt –, on selle tõhusaks rakendamiseks mitmeid olulisi aspekte, mida tuleb silmas pidada. Oluline on tagada vastajate konfidentsiaalsus, kuna see tagab avatud ja ausa tagasiside andmise. Protsessi läbiviivate inimeste professionaalsus ning toetava õhkkonna loomine on samuti määrava tähtsusega – eesmärgiks peaks olema toetava ja arendava tagasiside kogumine, mitte hinnangu andmine.
Samuti tuleb pöörata suurt tähelepanu tulemuste kasutamisele. Süsteemsus ja regulaarsus on võtmesõnad, kuna 360º tagasiside ei tohiks olla ühekordne tegevus, vaid osa pidevast arenguprotsessist. Tulemuste analüüs ja neist tulenevate tegevusplaanide koostamine aitavad juhil paremini mõista, milliseid konkreetseid samme ta peaks astuma, et areneda efektiivsemaks juhiks ja organisatsiooni eesmärke paremini toetada.
Miks just 360º tagasiside?
360º tagasiside on ennast tõestanud kui üks tõhusamaid meetodeid juhi arengu toetamiseks ja organisatsiooni eesmärkide saavutamiseks. Adekvaatne ja mitmekülgne tagasiside inimestelt, kelle arvamus on töös olulise tähtsusega, paneb juhti pingutama ja annab motivatsiooni enese arendamiseks. Maailma edukaimatest ettevõtetest 90% kasutavad 360º tagasiside meetodit, mõistes selle panust juhtide arengusse ja organisatsiooni konkurentsivõime tugevdamisse. Julgustame ka sinu organisatsiooni seda tõhusat kogemust kasutama ja seeläbi toetama juhtide isiklikku arengut ning ettevõtte edulugu.
Selleks, et aastavestlusteks valmis olla, alusta 360º hindamisega juba täna! Fonteses on selleks uued erinevad lahendused, et leida lähenemine, mis just Sinu organisatsioonile sobib.
Meie meeskond toetab sind algusest lõpuni, pakkudes tuge ka tulemuste analüüsimisel ja edasiste arengusammude kavandamisel.
Võta ühendust:
Andra Värnik – andra.varnik@fontes.ee
Autor: Henry G. Uriko, konsultant