
Harvard Business Review artikkel toob välja murekoha, et üha rohkem kohtab tänapäevases töökeskkonnas „carewashing“ ilmingut. See kujutab olukorda, kus organisatsioonid reklaamivad pealiskaudseid heaolu algatusi, lahendamata sügavamaid süsteemseid probleeme. See nähtus õõnestab usaldust, vähendab töötajate pühendumust ja kahjustab organisatsioonikultuuri.
Mis on carewashing?
Carewashing, sarnaselt greenwashing‘ule ehk rohepesule, viitab hoolivuskultuuri kuvamisele peamiselt väljapoole ilma sisuliste muudatusteta töötajate heaolu toetamiseks. Näiteks võivad näida sellised algatused nagu joogakursused või stessijuhtimiskoolitused hoolivad, kuid ei lahenda probleeme nagu tasakaalust väljas töökoormus või juhtide puudulik toetus.
2024. aasta Gallupi uuring näitas, et vaid 21% töötajatest usub, et nende organisatsioon tõeliselt hoolib nende heaolust—võrreldes 49%-ga aastal 2020. See langus näitab suurenevat lõhet organisatsioonide lubaduste ja tegelikkuse vahel.
Kuidas võltshoolimine organisatsioone kahjustab?
- Usalduse kaotus. Töötajad tajuvad kiiresti, kui algatused ei ole siirad. See omakorda võib vähendada pühendumust.
- Vähenenud kaasatus. Paljud “vaikselt lahkujad (quiet quitters)“ viitavad peamise põhjusena kehvale töökultuurile. Kes on „vaikselt lahkuja” ehk quiet quitter? Töötaja, kes teeb tööülesandeid täpselt nii palju, kui on ametijuhendis nõutud, kuid ei panusta rohkem aega, energiat ega emotsionaalset pühendumust oma tööle.
- Risk paigal seista. Psühholoogilise turvalisuse puudumine pärsib innovatsiooni ja koostööd.
Kolm enamlevinud põhjust, miks organisatsioon võib tööheaolu edendamise asemel tegeleda võltshoolimisega.
Olgu öeldud, et alati ei ole tegu pahatahtlikkusega, vaid organisatsioon võib ka teadmatusest võltshoolimise võrku langeda.
1. Teadmatus, kuidas analüüsida ja mõõta. Ei omata tööriistu, kuidas uurida tõeliselt mõjuga teemasid, kuid nendeta ei ole võimalik kindlaks teha, kas algatused töötavad või mida tuleks parandada.
2. Oskamatus kommunikeerida ja kaasata. Hoolivuskultuuri edendamine nõuab avatud ja läbipaistvat suhtlust ning töötajate tegelike vajaduste kuulamist. Samas on vaja tuua esile ka juba toimivat ja rõhutada positiivse mõjuga algatusi. Alati ei olegi vaja parendada või muuta. Võib-olla ongi selles valdkonnas teatud hooajalisus, aga vaiksemal perioodil on seevastu võimalik võtta ettenähtust rohkem vabu päevi.
3. Soov vähendada tööheaolule tehtavaid kulusid või varjata tegelikke probleeme. Mõned organisatsioonid eelistavad pakkuda lihtsaid, kuluefektiivseid lahendusi, et luua illusioon hoolivusest. Mõnikord püütakse vastupidi säravate võimalustega varjata sügavamale ulatuvaid probleeme, näiteks juhtimisvead või madal töötajate rahulolu.
Viis sammu, kuidas ettevõtted saavad näidata siirast pühendumust vaimsele tervisele ja vältida võltshoolimist:
1. Loo teadlikkust ja normaliseeri tööheaolu ja vaimse tervise teemad. Julgusta avatud vestlusi tööheaolu teemadel.
2. Mõõda heaolu ja olemasolevate programmide tulemusi. Kogu regulaarselt töötajatelt tagasisidet nende vaimse tervise vajaduste ja programmide tõhususe kohta ning kasuta saadud andmeid parenduste tegemiseks.
3. Arenda juhte. Vii juhid kurssi oskustega, mis aitavad ära tunda vaimse tervise probleemseid märke ja pakkuda tuge. Õpeta, kuidas luua keskkond, kus töötajad tunnevad end turvaliselt.
4. Lihtsusta teenustele ligipääsu. Veendu, et vaimse tervise teenused oleksid hõlpsasti kättesaadavad, ilma keeruliste protseduurideta. Konfidentsiaalsus ja kasutusmugavus on võtmetähtsusega.
5. Edenda heaolukultuuri. Tee vaimse tervise teemad organisatsioonikultuuri osaks, korraldades regulaarseid heaolu tegevusi, avatud arutelusid ning toetades nähtavalt töötajate heaolu ka juhtimistasandil.
Fontes on sulle toeks tervikliku ja sisuka heaolu kultuuri loomisel. Võta meiega ühendust ja leiame just sinu organisatsioonile sobiva lahenduse:
Juta Palmeri juta.palmeri@fontes.ee
Pille Pesti pille.pesti@fontes.ee
Allikad:
– Harvard Business Review (2024). How “Carewashing” Alienates Employees.
– Forbes (2024). 5 Actions to Stop Company “Carewashing” of Your Career.
– Fontese kogemus töös klientidega.